Pohlavné choroby sexuálne prenosné ochorenia (STD – Sexually transmitted disease)

Pohlavné choroby sú infekčné ochorenia, ktoré sú prenášané pohlavným stykom alebo inými sexuálnym kontaktom.

PRENOS A ŠÍRENIE

• nechránený pohlavný styk /telesnými tekutinami-vaginálny secret, semeno, sliny, krv/
  • iným sexuálnym kontaktom
  • kontaminovanými predmetmi /ihly, striekačky, zubné kefky, holiace strojčeky
  • prenos infekcie z matky na dieťa počas gravidity

Pôvodcovia pohlavných chorôb

Pohlavne prenosné ochorenia sú vyvolané rôznymi mikroorganizmami (baktérie, vírusy, parazity, kvasinky). Majú rozličnú inkubačnú dobu. Niektoré pohlavne prenosné ochorenia so sebou prinášajú závažné zdravotné problémy. Niekedy sa označujú ako venerické choroby.

Venerológia je lekársky odbor zaoberajúci sa prevenciou, diagnostikou, liečením a kontrolou pohlavných (venerických) chorôb.

AKO SA INFEKCIE POHLAVNÝMI CHOROBAMI PREJAVUJÚ?

Niektorí infikovaní ľudia s pohlavnými chorobami majú len slabé alebo žiadne príznaky ochorenia. Vo väčšine prípadov sú ale klinické príznaky infekcie pohlavných orgánov očividné:

• Zvláštne sfarbený, zapáchajúci výtok z vagíny (často hnisavý)
  • Výtok z penisu (od hnisavého po sklovitý)
  • Pálenie pri močení
  • Bolestivé alebo zapálené miesto v oblasti genitálií a/alebo konečníka
  • Svrbenie v oblasti genitálií a/alebo konečníka
  • Vyrážka
  • Opuchnuté uzliny v slabinách

AKÉ POHLAVNE PRENOSNÉ OCHORENIA POZNÁME?

Z hľadiska pôvodcu pohlavnej choroby rozlišujeme tieto ochorenia na

• Bakteriálne:
    • Syfilis (pôvodca Treponema pallidum)
    • Kvapavka – gonorea (pôvodca Neisseria gonorrhoeae)
    • Chlamýdiové infekcie – lymphogranuloma venereum (pôvodca Chlamydia trachomatis)
    • Nekvapavkové zápaly močovej rúry (pôvodcovia Ureaplasma urealyticum, Mycoplasma hominis
    • Mäkký vred (pôvodca Haemophilus ducreyi)
  • Mykotické
    • Kvasinkové zápaly pošvy (pôvodcami sú rôzne druhy kvasiniek) – nie sú to typické pohlavné ochorenia, ale môžu sa prenášať pohlavným stykom
  • Parazitárne
    • Trichomonóza (pôvodca Trichomonas vaginalis)
    • Voš lonová (pôvodca Phthirus pubis ľudovo nazývané filcky)
    • Svrab (pôvodca Sarcoptes scabiei)
  • Vírusové
    • Hepatitída A – nie je to typické pohlavné ochorenie, ale môže sa prenášať aj pohlavným stykom
    • Hepatitída B
    • Hepatitída C
    • Genitálny herpes (pôvodca Herpes simplex 1,2 (HSV1,, HSV 2)
    • HIV/AIDS (pôvodca vírus HIV)
    • Genitálne bradavice (pôvodca ľudský papilomavírus – HPV)
    • Rakovina krčka maternice (pôvodca ľudský papilomavírus – HPV)
    • Molluscum contagiosum (pôvodca vírus MC)

AKO ZISTÍME POHLAVNE PRENOSNÚ INFEKCIU?

Podľa pôvodcu a klinických príznakov sa laboratórna diagnostika opiera buď o kultivačné mikrobiologické vyšetrenie výterov z pošvy, uretry (penisu), moča a pod. alebo o sérologické vyšetrenie – dôkaz protilátok príp. infekčného agens v krvi pacienta.

DAJÚ SA POHLAVNE PRENOSNÉ INFEKCIE LIEČIŤ?

Mnohé sexuálne prenosné ochorenia sa dajú liečiť, no môžu ohroziť zdravie i život ak sa zanedbávajú, prípadne úplne ignorujú. Nebezpečné je najmä spôsobenie neplodnosti. Na niektoré zatiaľ účinné lieky nemáme. Počas terapie je dôležité dodržiavať pokyny lekára, ktorý riadi liečbu.

ČO JE RIZIKOVÉ SPRÁVANIE?

• nechránený pohlavný styk
  • striedanie sexuálnych partnerov
  • sexuálne praktiky bez ochrany, ktoré spôsobujú poškodenie slizníc (pohlavných orgánov, konečníka, úst).
  • injekčné užívanie drog
  • tetovanie alebo prepichovanie kože (piercing) s použitím ihiel a predmetov, ktoré neboli pred poranením kože sterilné.

Treba poznať zdravotný stav seba i svojho partnera, najlepšie ešte pred sexuálnym stykom. Čím skôr človek zistí, že je infikovaný niektorým z pôvodcov pohlavne prenosných nákaz, tým skôr môže vyhľadať odborníka, ktorý môže začať liečbu.

AKO SA CHRÁNIŤ PRED POHLAVNE PRENOSNOU INFEKCIOU?

Najistejšia ochrana je sex s osobou, ktorej zdravotný stav je partnerovi známy. Najlepšou prevenciou a súčasne aj ochranou je vzťah dvoch ľudí založený na vzájomnej vernosti. V prípade striedania sexuálnych partnerov je potrebné dodržiavať zásady bezpečného sexu (používať prezervatív, menej rizikové sexuálne praktiky, pri ktorých nedôjde k vniknutiu semena, pošvovej tekutiny alebo krvi do tela alebo na sliznice pohlavných orgánov alebo úst partnera). V prípade vnútro-žilového užívania drog používať vlastnú ihlu, striekačku a roztok drogy.

V prípade, že máte podozrenie na pohlavné ochorenie je potrebné navštíviť odborné pracovisko za účelom presného stanovenia diagnózy a následnej liečby.