Čo je atopický ekzém/dermatitída

Je zápalové ochorenie kože s nedostatkom tukových látok , ktoré sú dôležité pre udržanie ochrannej baréry kože proti pôsobeniu látok z vonkajšieho prostredia.
Do veľkej miery sa na jeho vzniku podieľa genetická predispozícia – porucha štruktúry kože a atopia. Atopia je geneticky podmienená predispozícia v vývoju precitlivelosti / alergie/ na rôzne alergeny vonkajšieho prostredia

Najčastejšie faktory vonkajšieho prostredia vyvolávajúce ekzémové prejavy:

• vzdušné alergeny/roztoče, pele, plesne, prach, zvieracia srsť/
  • potravinové alregeny/vajíčka, citrusy, kravské mlieko, orechy, morské plody/
  • fyzikálne vplyvy/mechanické dráždene, prehriatie organizmu/
  • psychické /psychická záťaž, stres/

Priebeh ochorenia

Ochorenie sa zvyčajne prejaví v prvých mesiacoch života, ale aj v ktorom koľvej veku. Vo väčšine prípadov vekom sa prejavy zmierňujú a po 15. Roku klinické prejavy ekzému ustupujú avšak u niektorých môžu pretrvávať až do dospelosti.

Priebeh atopickej dermatitídy je chronický, striedajú sa obdobia výrazných zápalových prejavov s obdobiami relatívneho pokoja.Lokalizácia ekzémových prejavov sa vekom mení. V dojčenskom veku je zápal prítomný najčastejšie na tvári, oblasti zhybov končatín a u dospelých ruky, predkolenia, krk.

Klinické prejavy exému

Atopická koža je suchá drsnejšia na celom tele, ošupujúca, zhrubnutá.

Ekzém spôsobuje začervenanie a opuch, môžu sa objaviť pupence, pľuzgiere, mokvajúce ložiská

Silné svrbenie

Postihnuté locality – tvár, zhybové partie – lakte, kolená, krk, zápästia

Pri generalizovanej forme zápal postihuje rozsiahle plochy na koži tela prípadne celého tela

Čo spôsobuje zhoršenie ekzému

• potravinové a vzdušné alergeny
  • prašné prostredie
  • čistiace prostriedky, rozpúšťadlá, oleje, chemické prostriedky
  • nikel v kovových predmetoch-šperky, gombíky
  • bazény s chlorovanou vodou, horúce kúpele
  • koža, zvieracia srsť, sliny zvierat
  • nevhodné hračky – plyšové, drsné, gumenné
  • potenie
  • chrípka, nádcha, infekty dýchcích ciest,  problémy s trávením a iné zápalové ochorenia
  • psychické a emočné napätie, stresové situácie

Liečba atopického ekzému

• emolienciá – hydratujúce látky vyvinuté na premastenie suchej pokožky
  • protizápalová liečba-lokálne kortikostreoidy vo forme krémov, mastí, lokálne imunomodulátory
  • antibiotická
  • antihistaminika
  • fyzikálna liečba – fototerapia
  • správna životospráva a režim atopika

Zhrnutie

Atopický ekzém je nevyliečiteľné chronické ochorenie s dedičnou predispozíciou a preto v dnešnej dobe nevieme ovplyvniť vznik tohto ochorenie. Avšak určitými opatreniami, správnym režimom a liečbou môžeme predchádzať alebo zmierniť prejavy tohto zápalového ochorenia kože.

Psoriáza

Čo je psoriáza

Vplyvom životného prostredia, pracovného zaťaženia a nezdravého životného štýlu čoraz viac ľudí trpí kožnými ochoreniami a jedným z veľmi častých a závažných je i psoriáza.

Výskyt psoriázy je celosvetovo odhadovaný na 0.1 – 2.8 % populácie. Ochorenie sa môže vyskytnúť počas celého života od narodenia až po starobu, ale často sa prvýkrát objaví okolo puberty. Môže pretrvávať dlhodobo, nezávisle od toho, v akom veku vzniklo. Okrem genetických faktorov a vplyvov vonkajšieho prostredia ako spúšťacích faktorov ako sú infekcie, stres, úrazy nie je známa evidentná príčina tohto ochorenia.

Psoriáza je chronické ochorenie kože prebiehajúce v atakoch, ktoré sa striedajú s rôzne dlho trvajúcimi obdobiami zlepšenia. Ochorenie je spojené s tvorbou zapálených ložísk so začervenaním a tvorbou šupín. V typickom prípade majú psoriatické ložiská podobu vyvýšených, drsných a začervenalých plôch pokrytých jemnými striebornými šupinami. Ložiská sa často vyskytujú najprv v oblasti lakťov, kolien, vlasov , ale postupne môžu byť rozšírené prakticky na celom tele. Existujú rôzne formy psoriázy od typického rozloženia ložísk, po generalizované formy s tvorbou pustul na chodidlách i dlaniach a taktiež psoriatická artritída s postihnutím a zápalom kĺbov.

V súčasnosti neexistuje možnosť vyliečenia tohto ochorenia, avšak máme k dispozícií mnohé terapeutické postupy na zmierenie ťažkostí a predlženie pokojného obdobia bez lézií. Súčasná liečba poskytuje pacientovi možnosť viesť prakticky normálny život a redukovať veľkú psychickú záťaž pre pacienta i jeho najbližšie okolie. Ochorenie sa dá vhodnou liečbou udržiavať v spoločensky aj subjektívne uspokojivom stave.

Liečba psoriázy

Fotobalneoterapia

Acne vulgaris

Acne vulgaris je častým problémom zdravotným ako i estetickým u adolescentov, avšak môže postihnúť i vyššie vekové kategórie. Častejšie a v závažnejšej forme sa vyskytuje u mužov ako u žien.

Akné je ochorenie, ktoré sa prejavuje tzv. uhrami, červenými zapálenými prípadne hnisavými pupencami na tvári, krku i trupe, môžu sa vytvárať hlbšie uložené zapálené bolestivé uzly, ktoré sa často hoja jazvičkami. Akné vzniká v častiach kože, kde je najvyššia koncentrácia mazových žliaz, ktoré produkujú olejovitú zmes-maz, upchatím týchto žliaz sa maz hromadí a vytvorí zapálený uzlík, kde sa premnožia baktérie, ktoré spôsobia zhnisanie pupencov.

Liečba akné

• pravidelné čistenie pleti
  • aplikácia lokálnych antibiotík a keratolytík
  • celková antibiotická liečba
  • kontraceptíva u žien
  • mikrodermabrázia
  • chemický peeling
  • aplikácia IPL, laser

celková medikamentózna liečba derivátom vitamínu A

Rosacea

Čo je rosacea?

Je chronické zápalové ochorenie kože, ktoré sa prejavuje začervenaním tváre a dekoltu, rozšírenými cievkami a v pokročilejších štádiách hnisavými vriedkami a deformáciou kože.  Súvisí so zvýšenou reaktivitou kapilár/vlásočníc/ na teplo s následným trvalým začervenaním a rozšírením cievok. Vzniká v dospelosti  po 25. roku života, postihuje viac ženy ako mužov a má dopad i na psychiku pacienta.Príčina ochorenia nie je známa, na vzniku sa podielajú genetická predispozícia, extrémne teplotné rozdiely, strava/ korenisté jedlá, citrusy, alcohol, kozmetické výrobky, stress, vysoký krvný tlak, menopauza…/

Priebeh ochorenia

Postihuje centrálnu časť tváre – nos, brada, čelo . líca, menej časté vlasatá časť, za ušnicami, dekolt

Priebeh ochorenia podľa intensity delíme na 3 štádiá

1. prechodné začervenanie, následne trvalé s rozšírenými cievkami

2. štádium – papuly, pustuly až hnisavé vriedky

3.štádium

nodulocystické útvary, zhrubnutie mazových žliaz, na nose karfiolovité zhrubnutie rinofýma, može sa vyskytnúť aj postihnutie oka vo forme blefaritídy, konjunktivitídy.

Liečba

• vyhýbať sa provokačným faktorom
  • lokálna liečba antibakteriálna, protizápalová, antioxidačná
  • fotoprotekcia
  • antibiotická celková i lokálna
  • zákaz kortikosteroidných prípravkov
  • kryoterapia tekutým dusíkom
  • laseroterapia – redukcia cievok
  • dietne opatrenia
  • celková liečba retinoidmi

Zhrnutie

Je nutné poučenie pacienta o vyvarovaní provokijúcich a zhoršujúcich faktorov, vyvarovať sa nadmernému slnečnému žiareniu, sálavému teplu a duševnému stresu.

Pigmentové nevy a iné benígne útvary na koži

Medzi najčastejšie benígne kožné útvary /znamienka/ patria

• pigmentové nevy/ nevocelulárny, intradermálny, junkčný, ziešaný, modrý nevus, Spitzov nevus, Halo nevus…./
  • organoidné nevy / naevus teleangiectaticus, angiomatozne nevy, naevus lipomatozny naevus atd..
  • seborrhoické  a aktinické keratozy, hidradenomy,
  • fibromy – molle, durum
  • haemangiomy – kapilárny, kavernozny
  • lipomy , chondromy
  • epidermoidné cysty
  • atheromy
  • histiocytomy
  • pyogenny granulom

Benígne/nezhubné /nádory kože a pigmentové nevy zvyčajne nevyžadujú liečbu , výnimku tvoria ak sú uložené v miestach chronického dráždenia alebo v prípade možnosti zvrhnutia na malígny tumor.

Možnosti liečby – totálna chirurgická excízia s histologickým vyšetrením

–  elektrokoagulácia

–  laseroterapia

–   kryoterapia

Malígne nádory kože

Malígny melanom

Malígny melanom je veľmi zhubný novotvar charakterický rýchlym šírením metastáz hematogennou a lymfogennou cestou

Vychádza z melanomových buniek. Príčina vzniku je neznáma, uvažuje sa o genetickej predispozícii, vírusovej etiologie a vplyv nadmerného uv žiarenia.

Vyskytuje sa najčastejšie u ľudí bielej rasy.

Môže vzniknúť kdekoľvek na koži najčastešie kapilícium/vlasatá časť hlavy, tvár, končatiny.

Tvorí sa najčastejšie z pigmentových nevov alebo sa zjaví na predtým nezmenej koži.

Klinický obraz – tmavohnedý až čierny útvar, v úrovni kože alebo uzlík až hrboľ, mokvanie, krvácanie, subjektívne svrbenie až bolestivosť. Charakterisické pre malígny melanom je rýchly rast útvaru.

Existuje aj amelanotický typ melanomu –imitujú otlaky, veruky a firbromky.

Prevencia – je dôležité venovať pozornosť pigmentovým nevom, včasné rozpoznanie dysplastikého nevu a jeho následné skoré odstránenie s histologickým vyšetrením

Liečba – urýchlene odoslať na melanomovú komisiu kde sa urči diagnostický a terapeutický postup.

Spinocelulárny karcinom

je to zhubný nádor ktorý začína ako nenápadná keratoza žltohnedej farby s drsným povrchom , pomerne rýchlo rastie a mení sa na hrboľ až s karfiolovitým povechom, často krváca a deštruuje okolité tkanivo a vznikajú metastázy do regionálnach lymfatických uzlín a postupne sa môže šíriť aj do rozličných orgánov.

Načastejšie je lokalizovaný na tvári – čelo, ušnice, pera, jazyk.

Príčina vzniku sa uvádza genetická predispozícia, vplyv uv žiarenia, ekologické faktory/decht, tabak, ropné produkty/

Prevencia a liečba – dôležitá je včasná diagnostika a včasná chirurgická excízia nádoru

Basocelulárny karcinom

je načastejšín malígnym nádorom, vyskytuje sa u starších ľudí.

Najdôležitejším patogenetickým faktorom je aktinické žiarenie najmä UV-B zložka, vyskytuje sa najčastejšie v oblastich s intenzívnym slnečným žiarením.

Predilekčnou lokalizáciou basaliomu sú exponované časti kože /tvár, krk, šija, ušnice a predkolenia/

Nádor sa začína nenápadne malou vyvýšeninou kože ružovočervenej farby, postupne narastá do hnedastého uzlíka s perleťovým povrchom, časté sú drobné teleangiektázie, chrastičky, krvácanie, mokvanie.

Novotvar rastie pomerne pomaly a nemetastazuje. Rastie lokalizovane a deštruuje len okolité tkanivo.

Prevencia a liečba – zabrániť nadmernej expozízii uv žiareniu, včasná diagnostika a chirurgická excízia s histologickým overením diagnozy. Možné použiť i kryoterapiu, elektrokoaguláciu alebo aplikáciu lokálnych cytostatik.